LÆR TEKSTBASERT KODING OG HJELP EN APE Å SKAFFE BANANER
Spillbasert koding for grunnskolen
CodeMonkey er en spillbasert læringsressurs i koding og algoritmisk tenkning for barn og unge. Ressursen er egnet for undervisning i matematikk, naturfag og teknologifag / programmering på 4. til 7. trinn, men egner seg også godt for eldre elever eller voksne som vil lære koding.
Hjelp apen med å hente bananer gjennom instruksjoner med ekte, tekstbasert programmeringskode.
Ta fatt på et eventyr ulikt alle andre
CodeMonkey benyttes på skoler over hele verden i teknologi-, realfag og matematikk. Nå er det her, med norsk oversettelse for Fagfornyelsen.
Koding for nybegynnere
Codemonkey-spillet Coding Adventure er tilrettelagt for lærere som ønsker å innlemme koding og algoritmisk tenkning i undervisningen. Du trenger absolutt ingen forkunnskaper. Brukere med lærerrolle har full tilgang til en rekke ressurser, inkludert timeplanleggere for hvert trinn i spillet. Coding Adventure er laget for nybegynnere, bak og foran kateteret, og gir elever og lærere det beste som finnes av programmeringsressurser.
Lær grunnleggende koding
Coding Adventure fremmer utvikling av ferdigheter innen problemløsing og planlegging. I tillegg utvikles geometrisk, matematisk og algoritmisk tenkning. Ressursen ble utviklet med tanke på at de fleste lærere ikke har tidligere erfaring med undervisning i koding. Plattformen inneholder lærer-ressurser som gjør undervisningen til en lek.
Innebygget vurdering og veiledning
Coding Adventure starter som en linjer læringssti med kodeoppgaver. Elevene skal programmere apen til å hente alle bananene på skjermen. Hver løsning blir automatisk vurdert og karaktersatt. Elevene får tilrettelagte råd ut fra hvordan de forsøker å løse kodeoppgaven. Det gjør plattformen velegnet for stor variasjon i læringsstrategier og på ulike nivåer.
Ekte programmering
Coding Adventure er et spillbasert kodekurs hvor elever lærer ekte kode. Flere hundre tusen elever verden over har allerede lært å programmere med CodeMonkey. Etter hvert som programmering utvides, blir det en stadig større, integrert del av læreplaner for grunnskolen. I Norge innføres koding og algoritmisk tenkning som en del av matematikk- og naturfagene ved innføringen av nye læreplaner for grunnskolen, høsten 2020.
Fiks ferdige leksjoner, klare til bruk
Som lærer trenger du ingen forkunnskaper for å bruke CodeMonkey i undervisning av programmering. I plattformen finnes det leksjonsplaner med detaljert gjennomgang, time for time. Lærere har også full tilgang til et dashboard hvor de kan følge hver enkelt elevs progresjon og måloppnåelse. Lærersiden inneholder dessuten introduksjonstekster- og videoer samt øvrig veiledningsmateriell.
Spillbasert læring
I CodeMonkey lærer elevene koding I et spillbasert læringsmiljø. De skal programmere den skjønne lille apen til å ta tilbake alle bananene som den grådige gorillaen har stjålet. Gjennom spillet møter elevene mange forskjellige venner, slik som den trofaste skilpadden, som gjennom eventyret blir en nyttig assistent i jakten på de stjålne bananene. Kodeoppgavene blir gradvis mer kompliserte. Hver løsning blir vurdert av systemet og karaktersatt med en til tre stjerner avhengig av måloppnåelse og optimalisering av kode.
Ekte programmeringsspråk
Allerede fra det første nivået i CodeMonkey skal elevene skrive ekte tekstbasert programmeringskode. I Coding Adventure benyttes CoffeeScript, et modern open-source programmeringsspråk som er likt og som kan kompileres til JavaScript. CoffeeScript anvendes blant annet til å utvikle web-applikasjoner. Gjennom spillet, lærer elevene avanserte konsepter som løkker (loops), variabler, funksjoner, betingelser (conditions) og mer.
Nivåer og brett i Coding Adventure
Del 1: Grunnleggende koding
Introduksjon i grunnleggende koding og kodebegreper som objects (objekter), loops (løkker), variables (variabler), array indexing og for-loops.
- 75 Story Mode-spillbrett
- 75 Skill Mode-spillbrett
- 16 Leksjonsplaner
Del 2: Funksjoner og betingelser
Eventyret forsetter og elevene lærer om funksjoner og boolske uttrykk (IF-ELSE, AND, OR). De møter katter i ørkenen, geiter på vinteren og lærer hvordan man tiner en frossen banan.
- 70 Story Mode-spillbrett
- 70 Skill Mode-spillbrett
- 16 Leksjonsplaner
Del 3: Logikk & hendelse
I den siste delen av Coding Adventure lærer elevene om logic & events og de får endelig utfordre den grådige gorillaen. De lærer også om operanden NOT, comparisons, function return values og å utløse hendelser med mus- eller tastetrykk.
- 65 Story Mode-spillbrett
- 65 Skill Mode-spillbrett
- 16 Leksjonsplaner
Alt du trenger som lærer på ett sted
Klasseromsstyring
CodeMonkey-plattformen er utstyrt med alt du trenger som lærer. Innlegging av elever og lærere i klasserom, automatisk karaktersetting (0-3 stjerner), måloppnåelse og timeplanlegger. Gjennom klasseroms-dashboardet kan du styre aktivitet og følge elevenes progresjon. Undervisningsplaner hjelper deg med planlegging og gjennomføring av undervisningen. Elevaktiviteten og atskilte modus for undervisning og lek kan styres av lærer.
Veiledning
Enten du er helt uten ferdigheter, nybegynner eller viderekommende i koding, tilbyr CodeMonkey gratis webinarer, videoveiledninger og MOOCer. I tillegg kan vi svare på spørsmål du har for å komme i gang og hjelpe deg underveis.
Mange ferdigheter på en gang
I CodeMonkey vektlegges innhold som er tilrettelagt i tråd med dagens standarder. Elevene utvikler ikke bare ferdigheter i koding og programmering, de øver samtidig på algoritmisk tenkning, problemløsing, samarbeid, refleksjon og logikk. … og omsider skal begrepet digital kompetanse få et faktisk innhold i skolen.
Differensiering
Øv videre i Skill Mode
Skill Mode gir elever som har behov for ekstra utfordringer mulighet til å utvikle ferdighetene videre når Story Mode-oppgavene er løst.
Lag egne kodeoppgaver
Elevene kan skape egne kodeoppgaver i Challenge Builder, den kreative delen av Coding Adventure.
Hva venter du på ..?
Ta med deg elevene dine til en spillbasert kodeplattform, gjennom jungel og eventyrland. Her vil dere møte mange utfordringer, lære kode og få sjansen til å hente hjem alle bananene som gorillaen har rappet.